Benchmarking Danish vocational education and training programmes

Forskningsrapport

Januar 2015

task_alt

Eksternt bedømt

Study paper nr. 79

Forskningsrapport

Skrevet af: Peter Bogetoft og Jesper Wittrup

 

I dette arbejdspapir diskuterer vi, hvorledes de danske erhvervsskoler kan benchmarkes, og vi præsenterer resultaterne af en række beregningsmodeller. Det er begrebsmæssigt kompliceret at benchmarke erhvervsskolerne. Skolerne udbyder en lang række forskellige uddannelser. Det gør det vanskeligt at sammenligne de anvendte ressourcer, idet nogle uddannelser naturligt kræver flere undervisningstimer og udstyr end andre. Det gør det også vanskeligt at sammenligne skoleeffekterne vha. karakterer, idet de forskellige uddannelser anvender meget forskellige prøveformer. Udover disse begrebsmæssige udfordringer er erhvervsskoleanalyserne udfordret på datasiden. Det er i mange tilfælde vanskeligt at sikre korrespondance mellem de anvendte ressourcer og de elevrelaterede karakteristika, idet eleverne registreres på institutionsniveau og ressourcerne på overliggende hovedskoleinstitutionsniveau. I arbejdspapiret har vi restringeret analyserne til ca. 40 erhvervsskoler, hvor vi umiddelbart kan sikre korrespondancen mellem ressource og elevopgørelser. Skolernes forskellige bidrag er samtidig forsøgt opsummeret i to generelt relevante effekter, nemlig fastholdelse af eleverne og beskæftigelse af de færdiguddannede.

Relaterede udgivelser

Vidensoverblik

Vidensoverblik

De unge kan uddannes mere effektivt – lavere frafald, lavere omkostninger eller højere fagligt niveau på ungdomsuddannelserne

Gå til forskningsrapporten
bog

Bog

Styring, ledelse og resultater på ungdomsuddannelserne

Gå til bogen
Forskningsrapport

Forskningsrapport

The efficiency of educational production

Gå til forskningsrapporten
Forskningsrapport

Forskningsrapport

Benchmark af erhvervsuddannelserne

Gå til forskningsrapporten