Etniske elever i klasserne gør ikke danske unge dårligere

Vidensoverblik

Maj 2007

task_alt

Eksternt bedømt

Vidensoverblik

Uanset om det gælder læsning, matematik eller naturfag, er mønsteret det samme: De tosprogede indvandreres faglige kvalifikationer er særdeles dårlige i forhold til deres danske klassekammeraters …. Side 3

 

Det er vigtigere, at forældrene er integrerede, end at de har uddannelse

 

For politikere, der gerne vil hjælpe indvandrerbørnene til bedre kvalifikationer, er der store udfordringer: Skolen betyder lidt for kundskabsgabet. Forholdene i hjemmet har langt større betydning for de etniske elevers faglige kompetencer, og forældrenes uddannelse er ikke det vigtigste …. Side 5

 

Betydningen af etnisk koncentration for danske og ikke-vestlige elevers læring

 

Det betyder ikke noget for de danske elevers læsefærdigheder, om de går på en skole med 0 eller 40 pct. indvandrere. De opnår lige gode læsefærdigheder af den grund. Omvendt så klarer både etniske og danske elever sig markant dårligere på de allermest koncentrerede skoler, end de gør på de mindst koncentrerede …. Side 8

 

Er PISA-testen fair?

 

Måler PISA’s læseopgaver på samme måde over for elever med dansk sproglig baggrund som over for elever med ikke-dansk sproglig baggrund? …. Side 10

 

Kommentar fra undervisnings- og kirkeminister Bertel Haarder (V) …. Side 12

 

Kommentar af Christine Antorini (S) …. Side 14

 

Kommentar af skoleinspektør Lise Egholm …. Side 16

Relaterede udgivelser

bog

Bog

PISA etnisk 2005

Gå til bogen
bog

Bog

PISA 2000’s læseskala

Gå til bogen
bog

Bog

Pisa Etnisk 2005 (Anden udgave)

Gå til bogen