Betydningen af familiemønstre og -normer for unges uddannelse
Hvordan hænger familiemønstre og -normer samt tro på sig selv sammen med karakterer i folkeskolen og fremtidige uddannelsesmuligheder? Det fortæller forsker Camilla Hvidtfeldt om i dette afsnit. Baggrunden er en ny analyse, der har fulgt en række unge gennem næsten 20 år. Vært er Thomas Schmidt Jørgensen.
Relaterede udgivelser
Forskningsrapport
Different or alike? Associations between PISA measures, primary school grade point average, and highest educational achievement among immigrants and natives
Gå til forskningsrapporten
Vidensoverblik
Unges personlighed og familienormer kan forudsige uddannelseslængden for personer med dansk og ikke-vestlig baggrund
Gå til vidensoverblikketSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Debatindlæg
Regeringens voldseksplosion på 40 pct. er reelt kun 5 pct.
November 2025
Analyse
Storbyens velfærdsmedarbejdere bor stadig i København
November 2025
Analyse
Anmeldelser af vold er steget 40 pct. men helt særlige forhold i 2015 og 2016 udgør op imod ¾ af stigningen
Oktober 2025
Debatindlæg
Uenigheden om »kriminelle familier« handler om forskellige perspektiver
September 2025